Υψηλής ποιότητας καύσιμο, με χαμηλό κόστος παραγωγής και ελάχιστη περιβαλλοντική επιβάρυνση: το βιοκαύσιμο που παράγει η ομάδα του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, με επικεφαλής τη Δρ. Στέλλα Μπεζεργιάννη, είναι πραγματικά καινοτόμο – γι’ αυτό άλλωστε και βραβεύτηκε με το β' βραβείο στην κατηγορία «Καινοτομία» στον περσινό διαγωνισμό «Η Ελλάδα Καινοτομεί!».
Η πρώτη ύλη είναι το χρησιμοποιημένο λάδι τηγανίσματος και τα οφέλη ξεκινούν ήδη από εδώ: προϊόν προς απόρριψη, εάν το τηγανέλαιο απελευθερωθεί στο περιβάλλον, μολύνει το πόσιμο και θαλασσινό νερό, διαταράσσοντας και την οικολογική ισορροπία του συστήματος στο οποίο απορρίπτεται. Για το λόγο αυτό, μετατροπή του σε καύσιμο έχει ουσιαστικά οφέλη, καθώς ανακυκλώνει ένα δυνητικά επιβλαβές υλικό. Επιπλέον, δεν ανταγωνίζεται τις διατροφικές καλλιέργειες, όπως συμβαίνει με τα βιοκαύσιμα που προέρχονται από καλλιέργειες φυτών και που ήδη δημιουργούν προβλήματα αποψίλωσης δασών και δέσμευσης καλλιεργήσιμων εκτάσεων.
Τα οικονομικά οφέλη είναι εξίσου σημαντικά: η πρώτη ύλη έχει εξαιρετικά χαμηλό κόστος – ουσιαστικά, το κόστος περισυλλογής της. Η διαδικασία παραγωγής δεν απαιτεί ιδιαίτερες εγκαταστάσεις, και άρα και επενδύσεις, πέρα από αυτές που υπάρχουν ήδη και χρησιμοποιούνται στα διυλιστήρια για την επεξεργασία των ορυκτών καυσίμων. Και τέλος, το ντίζελ που παράγεται είναι 20% πιο αποδοτικό από το συμβατικό ντίζελ κίνησης!
Η τεχνολογία για την παραγωγή του καινοτόμου αυτού ντίζελ βασίζεται στην καταλυτική υδρογονοεπεξεργασία τηγανέλαιων και τη μετατροπή των λιπαρών οξέων τους σε παραφίνες και ναφθένια. Η συνολική διεργασία έχει υψηλό βαθμό μετατροπής, που ξεπερνά το 90%. Το νέο βιοκαύσιμο έχει υψηλότερο αριθμό κετανίου και υψηλότερη θερμογόνο δύναμη.
Τα παραφινικά βιοκαύσιμα, αυτά δηλαδή που, σε αντίθεση με εκείνα που προέρχονται από καλλιέργειες δεν περιέχουν οξυγόνο, θεωρούνται παγκοσμίως το μέλλον της κίνησης, όχι μόνο από τους επιστήμονες, αλλά και από τις καταναλώτριες εταιρίες. Η Δρ. Μπεζεργιάννη σημειώνει χαρακτηριστικά πως σε πρόσφατο συνέδριο που παρακολούθησε, «αεροπορικές εταιρίες όπως η Lufthansa, η KLM και η Air France ήταν σίγουρες πως η λύση είναι τα παραφινικά καύσιμα».
Η ώρα λοιπόν για το ντίζελ τηγανέλαιου φαίνεται πως έχει έρθει, και η ομάδα του ΕΚΕΤΑ είναι έτοιμη: ήδη συνεργάζονται με τον δήμο Θεσσαλονίκης, ο οποίος θα διαθέσει ένα απορριμματοφόρο του το οποίο θα κινηθεί για 6 μήνες αποκλειστικά και μόνο με το νέο βιοντίζελ, για να δοκιμαστεί το καύσιμο σε απολύτως πραγματικές συνθήκες, ενώ ξεκινά και η συνεργασία με τα Ελληνικά Πετρέλαια για την ενσωμάτωση του τηγανέλαιου ως εναλλακτική τροφοδοσία για την υδρογονοεπεξεργασία. Καθώς στη χώρα μας το λάδι χρησιμοποιείται σε μεγάλες ποσότητες στη μαγειρική, υπολογίζεται ότι με την επεξεργασία του μπορούμε να καλύψουμε το 10% των εθνικών μας αναγκών σε καύσιμα μέχρι το 2020!
Παράλληλα, μετά τη συμμετοχή και τη νίκη τους στο διαγωνισμό, η ομάδα δέχεται πολλές προτάσεις για συνεργασίες από εταιρίες αλλά και ιδιώτες, τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό. Ήδη η ομάδα μελετά τη δυνατότητα ενσωμάτωσης του καύσιμού τους σε υπάρχουσα βιομηχανία, μέσω μελέτης που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ, ενώ εταιρείες των ΗΠΑ και της Ασίας τούς έχουν προσεγγίσει για σύναψη συνεργασίας για την ανάπτυξη βιομηχανικών μονάδων βασισμένων στην τεχνολογία αυτή.
Η προβολή που έλαβε η ομάδα και το ΕΚΕΤΑ με τη συμμετοχή στο διαγωνισμό είναι από τους βασικούς λόγους για τους οποίους η Δρ. Μπεζεργιάννη παροτρύνει τους ερευνητές να συμμετάσχουν στο δεύτερο «Η Ελλάδα Καινοτομεί!»: «Όσοι ερευνητές ασχολούνται με εφαρμοσμένη έρευνα και / ή έχουν καινοτόμες ιδέες, θα πρέπει να συμμετέχουν στο διαγωνισμό, ο οποίος θα τους αναδείξει σε εθνικό και ίσως και διεθνές επίπεδο», λεει χαρακτηριστικά, συμπληρώνοντας πως η όλη διαδικασία του διαγωνισμού ήταν 100% διαυγής και αξιοκρατική και πως οι φορείς που διοργανώνουν το διαγωνισμό πλαισιώνουν σωστά το εγχείρημα του γεφυρώματος της έρευνας με την παραγωγή.
Στην Ισπανία τα λεωφορεία μετακινούνται με τηγανόλαδα
Στη πόλη Βαλένθια της Ισπανίας λειτουργεί το πρόγραμμα ECOBUS, το οποίο χρηματοδοτήθηκε από το πρόγραμμα LIFE της ΕΕ. Κατά μέσο όρο, έγινε η συλλογή περίπου 100 λίτρων/μήνα τηγανελαίων, ενώ μέχρι το τέλος του προγράμματος,.... σε 800 εμπορικά σημεία αποκλειστικής συλλογής, έγινε η συλλογή περίπου 800.000 λίτρων χρησιμοποιημένων τηγανέλαιων. Τα έλαια είχαν αποθηκευτεί και αποσταλεί σε εγκαταστάσεις μετατροπής για να παράγουν ένα μικτό καύσιμο eco-diesel για την χρησιμοποίηση του στα αστικά λεωφορεία της πόλης. Κατά την διάρκεια του προγράμματος χρησιμοποιήθηκαν 322.654 λίτρα eco-diesel για να τροφοδοτήσουν τον στόλο των λεωφορείων της πόλης της Βαλένθιας.
Στην Αυστρία, στην πόλη της πόλης της Γκράζ, υπάρχει μια παρόμοια πρωτοβουλία που τρέχει ήδη από το 1999. Με το σλόγκαν «Από το τηγάνι στο ρεζερβουάρ», τα χρησιμοποιημένα τηγανέλαια συλλέγονται από το 20% των γαστρονομικών επιχειρήσεων της πόλης. Μετά την μετατροπή τους σε βιοκαύσιμο, χρησιμοποιούνται για την κίνηση του 50% του στόλου των λεωφορείων της πόλης. Το πρόγραμμα αυτό χρηματοδοτήθηκε επίσης από το πρόγραμμα SMILE του LIFE της ΕΕ.